Türkiye, 2024 yılı itibarıyla tarım sektöründe 36,2 milyar dolar ile tüm zamanların en yüksek yıllık ihracatını gerçekleştirdi. 

Tarım ihracatı yüzde 3,3 arttı

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, 2024 yılı itibarıyla tarım sektörünün dış satımı, 2023 yılına göre yüzde 3,3 oranında artarak 36,2 milyar dolara ulaşmış durumda. Bu dönemde tarım ürünlerinin Türkiye'nin toplam ihracatındaki payı ise yüzde 16'ya yükseldi. Sektör, tüm zamanların en yüksek ihracat rakamlarını elde ederek büyük bir başarıya imza attı.

Meyve sebze ve kuru meyve ihracatında artış

Tarım sektöründe dikkat çeken bir diğer gelişme ise meyve sebze mamulleri ve kuru meyve sektörlerinin sağladığı büyük ihracat artışı oldu. Meyve sebze mamulleri, 2,7 milyar dolarlık dış satım gerçekleştirirken, kuru meyve ve mamulleri sektörü de 1,9 milyar dolarlık ihracat yaptı. Bu alanlarda sırasıyla yüzde 1,2 ve yüzde 0,8'lik artışlar yaşandı.

ABD ve Almanya öne çıktı

Rekor kıran sektörlerin ihracat yaptığı ülkeler arasında ABD ve Almanya ön planda yer aldı. Kuru meyve ve mamulleri sektöründe Almanya'ya 247,3 milyon dolarlık ihracat yapılırken, meyve sebze mamulleri sektörü ABD'ye 429,4 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. İstanbul, meyve sebze mamulleri ihracatında 637 milyon dolarlık bir katkı sağlarken, İzmir ise kuru meyve ve mamulleri alanında 481,6 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.

Türkiye'nin güvenilir ve sürdürülebilir tedarikçi olma potansiyeli

İstanbul Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Melisa Tokgöz Mutlu, Türkiye'nin güvenilir ve sürdürülebilir bir tedarikçi olma potansiyeline dikkat çekti. Mutlu, Türkiye'nin yüksek teknolojili fabrikaları ve müşteri taleplerine göre özelleşmiş üretim kapasitesinin dünya pazarlarında önemli bir konum elde etmesine katkı sağladığını belirtti. Ayrıca, tarımsal ürünlerin menşei ülkelerde işlenerek nihai ürüne dönüştürülmesinin önem kazandığını vurguladı.

40 milyar dolar hedefi

Mutlu, Türkiye'nin tarım ihracatında 2024'teki başarıyı bir adım daha ileriye taşıyarak 40 milyar dolar seviyesine ulaşmayı hedeflediğini söyledi. Bu hedefe ulaşabilmek için sektörde sürdürülebilir büyümenin sağlanması, çevre dostu üretim yöntemlerinin yaygınlaştırılması ve iklim dostu tarım politikalarının benimsenmesinin kritik önemde olduğunu vurguladı.

Stratejik bölgelerde güçlü varlık hedefi

Türkiye'nin, Avrupa Birliği (AB), Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Uzak Doğu gibi stratejik bölgelerde varlığını güçlendirmeyi hedeflediğini belirten Mutlu, AB pazarının Türkiye için lojistik avantajlar sunduğunu ifade etti. Son yıllarda AB ile ticari ilişkilerin güçlendirildiğini kaydeden Mutlu, 2024'te ısıl işlem görmüş kanatlı eti ihracatının AB ülkelerine yapılmasının önemli bir gelişme olduğunu belirtti. Ayrıca, Orta Doğu ve Kuzey Afrika'daki ticaretin arttığı ve Uzak Doğu pazarlarında ise Türkiye'nin daha güçlü bir varlık oluşturmayı hedeflediği aktarıldı.

Okullarda son hafta yoklama alınır mı? Okullarda son hafta yoklama alınır mı?

Geleceğe yönelik stratejiler

Mutlu, stratejik bölgelerdeki işbirliklerinin güçlendirilmesi, serbest ticaret anlaşmalarının artırılması ve Türk tarım ürünlerinin görünürlüğünü artırmaya yönelik çalışmaların hız kesmeden devam ettiğini söyledi. TİM ve ihracatçı birliklerin de bu hedefler doğrultusunda kapsamlı tanıtım faaliyetlerine devam edeceği ifade edildi.

Kaynak: AA