Ticaret Bakanlığı, Google Yorumlar platformu üzerinden yapılan sahte ve yanıltıcı yorumların engellenmesi amacıyla önemli bir adım attı. Bakanlık, Google yorumlarının doğruluğunun kanıtlanamaması üzerine, yeni bir düzenleme başlatarak, yorumların yalnızca doğrulanan kullanıcılar tarafından yapılabileceğini açıkladı. Bu uygulama ile haksız rekabetin önüne geçilmesi ve yanıltıcı bilgilerin yayılmasının engellenmesi hedefleniyor.
183 dosyaya 30 milyon TL ceza, 37 dosyaya erişim engeli
Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu, 14 Şubat 2025 tarihinde gerçekleştirdiği toplantıda, 354 dosyadan 183'ünün mevzuata aykırı olduğunu belirledi. Bu dosyalar hakkında toplam 30,2 milyon TL para cezası uygulanırken, 37 dosya için de tüketici mağduriyetlerini önlemek amacıyla erişim engeli kararı alındı.
Tüketici yorumları üzerinde sıkı denetim başlatıldı
İnternette yayımlanan tüketici yorumları, alışveriş kararlarını etkileyen önemli bir faktör haline geldi. Ancak, sahte yorumların doğruluğunun kanıtlanamaması, tüketicilerin yanıltılmasına yol açabiliyor. Ticaret Bakanlığı, özellikle Google gibi platformlarda yapılan yorumların manipülasyonunu engellemek için firmaların doğrulama yükümlülüğü altına alınmasını kararlaştırdı.
Bir örnek olayda, bir firmanın "Tesis Yorumları" başlığı altında, doğrulama yapılmadan Google'dan alınan yorumlarla yapılan değerlendirmeler tespit edildi. Bu tür yorumlar, hizmet alınmadığı halde yapılabiliyor ve bu durumun ispatlanması imkansız oluyor. Bakanlık, bu tür yorumları haksız ticari uygulama olarak değerlendirerek ilgili firmaya ceza uyguladı.
Karanlık ticari tasarımlara karşı yeni denetimler
Reklam Kurulu, karanlık ticari tasarımlar konusunda da sıkı denetimlerini sürdürüyor. Karanlık ticari tasarımlar, kullanıcıları yanıltan ve kararlarını etkilemeye çalışan ara yüzlerdir. Son toplantıda, abonelik hizmetlerinde yanıltıcı tasarımlar nedeniyle firmalar hakkında ceza verildi.
Finansal reklamlardaki yanıltıcı uygulamalara müdahale
Bakanlık ayrıca, finansal hizmetler reklamlarında da yanıltıcı uygulamaların önüne geçilmesi gerektiğini vurguladı. Bankalar tarafından sunulan finansal hizmet kampanyalarında, ana vaadin istisnaları hakkında yeterli bilgi verilmediği ve kampanyaların yanlış bir şekilde "özel" olarak sunulduğu tespit edilen reklamlara karşı ceza uygulandı.