Akaryakıt sektöründe düzenlemeler getiren Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) için çip taktırma süresi uzatıldı. 2025 yılı itibarıyla, akaryakıt giderlerini vergi beyannamesine dâhil etmek isteyen araç sahiplerinin ve şirketlerin, araçlarına TTB (Taşıt Tanıma Birimi) taktırmaları zorunlu olacak.
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) çip taktırma zorunluluğu, özellikle akaryakıt alımlarında fatura usulsüzlüklerini engellemeyi amaçlayan önemli bir adım olarak öne çıkıyor. İlk başta 31 Aralık 2024’e kadar süresi verilen kayıt işlemleri, artan talep ve işlem yoğunluğu nedeniyle Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından 31 Ocak 2025’e kadar uzatıldı.
Yeni zorunluluklar ve geçiş süreci
UTTS sistemine dâhil olacak araç sahipleri için önemli tarihler belirlenmiş durumda. 2025 yılı Ocak ayı sonundan itibaren, akaryakıt harcamalarını gider olarak göstermek isteyen tüm şirketler, araçlarına TTB taktırmak zorunda kalacak. Öte yandan, bireysel araç sahipleri de bu zorunluluğu 30 Haziran 2025'e kadar yerine getirebilecek. 1 Temmuz 2025 itibariyle, trafikteki tüm bireysel araçlar için de TTB taktırma yükümlülüğü devreye girecek.
UTTS ile akaryakıt alımlarındaki düzenlemeler
UTTS'nin en önemli amaçlarından biri, akaryakıt alımlarındaki fatura usulsüzlüklerini önlemektir. Çip takılan araçların plakaları, yakıt alımlarında otomatik olarak sisteme yansıyacak ve başka bir aracın plakası üzerinden fiş kesilmesi engellenecek. TTB’ler, tüm araçlar için tek tip olacak ve tüm akaryakıt istasyonlarında okunabilir durumda olacak.
Sadece araç sahiplerini değil, akaryakıt istasyonlarını da etkileyecek
Sistem, sadece araç sahiplerini değil, akaryakıt istasyonlarını da etkileyecek. Her benzin istasyonunda en az bir pompada TTB'nin takılı olması zorunlu olacak. Bu sayede, taşıt tanıma sistemi aracılığıyla tüm yakıt alımları doğru bir şekilde takip edilebilecek. Hazine ve Maliye Bakanlığı, bu sistemin kurulumunu ve entegrasyonunu denetleyecek ve sürecin düzgün işlemesini sağlayacak.
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanan genelge ile UTT sistemiyle akaryakıt sektöründe rekabetin eşit olmasını ve kayıt dışı ekonominin önleneceği ileri sürülüyor.